Navrácení do přítomného okamžiku

22. srpna 2015 v 12:12 |  Osobní rozvoj
Lidé tráví většinu času přemýšlením o tom, co bylo, co bude, co by mohlo být kdyby... Jsou uvězněni ve svých vlastních myšlenkách a dočista zapomínají na přítomnost. Valnou většinu činností děláme automaticky, takto vzniká stereotyp. Člověk se potom sám sebe ptá, co tady vlastně dělám? Ráno vstanu, jdu do práce, odpoledne či k večeru příjdu, trochu poklidím, jdu spát. Druhý den to jede všechno odznova.

Minulost se změnit nedá, budoucnost nás teprve čeká. Jediné co máme je přítomnost. Jak z naprosto běžných situací a činností udělat rituál, jak si užít momenty v našem životě a být při tom plně při vědomí? Zde je pár tipů =)

1. Začněte pomalu
Nechtějte po sobě, aby jste hned byli schopní např. meditovat hodinu v kuse. Začínejte se vším po pár minutách a dobu prodlužujte, nezapomeňte se pochválit.

2. Chvilka po ránu
Když se ráno vzbudíte, zůstaňte ještě chvilku sedět na posteli. Pěkně se protáhnětě, poděkujte za nové ráno a rozhodněte se, že dnes bude váš den!

3. Změňte stereotyp
Vaříte si kávu/čaj/cokoli pořád do stejného hrnku? Dostáváte se do práce/školy stále po té stejné trase? Češete si na hlavě jeden a ten samý účes? Před spaním automaticky přemýšlíte nad tím na první pohled špatným, co se vám přihodilo? Poku se přistihnete, že jste "duchem mimo", uvědomte si, kde jste, co děláte, proč to děláte. Klidně se i štípněte do ruky, abyste se "probudili".


4. Dělejte jen jednu činnost
A na tu se řádně soustředtě. Není dobré dělat víc věcí naráz, protože se člověk pak nesoustředí ani na jedno. Začněte s jednou věcí, tu dodělejte a pak přejděte k další. Když máte více věcí rozdělaných, jeden pak neví, kam dřív skočit. Zenové přísloví zní: "Když jdeš, jdi. Když jíš, jez."

5. Soustřeďte se na svůj dech
Uvědomujte si přitom své tělo. Představujte si jak s čerstvým vzduchem nadechujte také klid a pohodu, vydechujte stres.


6. Stravování
Při jídle si vychutnávejte každé sousto, klidně si zavřete oči. A připomínám citát z bodu čtyři: "Když jdeš, jdi. Když jíš, jez.", takže vypněte televizi, zaklapněte notebook, odložte knížku, zahoďte mobil a vychutnávejte.

7. Choďte pomalu
Uvědomujte si každý svůj krok, půdu pod nohama. Zkuste chodit bosky, třeba jen na zahrádce několik minut denně. Je to příjemné, zdravé a spojujete se tak se Zemí a sami se sebou. Odvážnější nechť se vydají na procházky.

8. Prácujte s rostlinami
Sázejte, plejte, pečujte o květiny, keře, stromy, zeleninu, ovoce. Promlouvejte k nim, a děkujte za plody, které vám dávají, nebo je pochvalte za to, jak krásně vypadají.

9. Meditujte
Nebo to alespoň zkoušejte. Zezačátku stačí pár minut. Nemusíte se kroutit v šílených pozicích, jen se pohodlně usaďte, zavřete oči. Svoje myšlenky nerozebírejte, jen je pozorujte, nechte je plout jako mraky na obloze.

10. Naslouchejte ostatním
Pokud hovoříte s ostatními, snažte se je nejen poslouchat ušima, ale opravdu jim naslouchat, vžít se do jejich situace. Nepřipravujte si, co jim řeknete. Nehodnoťte jejich situaci nebo rozhodnutí, která udělali. Vcitťe se do nich, buďte empatičtí.

11. Využívání času
Neplýtvejte časem nad přemýšlením, co hrozného by vás mohlo potkat, ale spíš se zaměřte na to, co máte kolem sebe teď. Pracujte na sobě, neoddalujte činnosti na dobu "až bude líp". Udělejte to hned. Dělejte to, za co vám vaše budoucí já poděkuje.

12. Úsměv
Usmívejte se. Kdykoliv na kohokoliv. Úsměv vás nic nestojí a druhému a i sobě uděláte radost. Nechte váš obličej pomalu zaplavit úsměvem a nezapomeňte na úsměv vašich očí.

13. Smějte se
Smějte se! Smějte se! Smějte se! Koukejte se na zábavná videa, vykládejte si s přáteli vtipy, nebo se prostě smějte jen tak.

14. Budťe vděční
Rozlížejte se kolem sebe a buďte za vše vděční. Za to, že jste na živu, dýcháte že máte postel a peřinu, že máte co jíst a pít, že vyděláváte... Za to, co vás v minulosti potkalo, protože každá situace nás má něčemu přiučit...


Člověk žijící v přítomném okamžiku si je plně vědom svých myšlenek, emocí, svého chování a jednání.

A nezapomeňte, pokud s něčím nejste spokojení, máte dvě možnosti. Buď to příjměte, nebo to změňte.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.